Logowanie:

Login:
Hasło:
Najbliższe kursy:
Nowi wykładowcy:

Wywiad z Dariuszem Wiatrem - Maciek Wawruszczak

FEB: Wielu młodych ludzi staje przed dylematem: robić karierę za granicą czy w dobrze znanym, rodzimym kraju. Który wariant jest Pana zdaniem korzystniejszy?

Dariusz Wiatr, Helix Ventures Partners: Polska jest krajem mniej konkurencyjnym. Chłonny rynek i mała liczba graczy zwiększają automatycznie nasze szanse na sukces, więc łatwiej zarabia się pieniądze.

Stany Zjednoczone mają jednak olbrzymi plus, którego Polsce brakuje: łatwość tworzenia ogromnej sieci kontaktów pomiędzy klientami, partnerami technologicznymi i firmami Venture Capital. W Polsce stworzenie kopii Doliny Krzemowej ze sprawnym networkiem to dopiero plany na przyszłość. Jadąc drogą 101 koło San Francisco można bez problemu spotkać chętnych na kupno naszego produktu. Dla przedsiębiorcy łatwiej robić biznes w USA.  

FEB: Ostatnio panuje pewien trend w biznesie –  załóż firmę, weź los w swoje ręce. Kiedy ludzie już znajdą produkt, którym chcą zwojować rynki zgłaszają się po pieniądze do spółek Venture Capital i pojawia się zgrzyt. Pieniądze owszem, ale to my wybieramy prezesa. Czy właściciele godzą się na oddanie ich "dziecka" w obce ręce?

Nie wszyscy, bo nie żyjemy w świecie nirwany, gdzie przedsiębiorca zachowuje się racjonalnie i godzi się z tym, że nie będzie świetnym prezesem. Mamy jednak przykłady, w których inwestorzy, założyciele firm zdają sobie sprawę ze swoich słabości. My przekonujemy ich, że placek będzie większy i spółka zyska nowych klientów, nowe źródła finansowania, gdy odsuną się od zarządzania, a zajmą się tym na czym się znają – projektowaniem produktów.  

FEB: Gdyby miał  Pan dać wskazówki jak znaleźć obszary pełne innowacyjności, z których mógłby narodzić  się ciekawy produkt – co by to było?

Na pewno ciekawym obszarem jest Artificial Intelligence (sztuczna inteligencja). Jest to branża o której od 10. lat mówi się, że będzie to wielki trend – na razie tak się nie stało. W Polsce istnieje małe zagłębie związane z tym obszarem – kilka spółek jest naprawdę ciekawych. Współpracują z partnerami z Izraela czy też Doliny Krzemowej. Wierzę w ten obszar. Myślę, że mamy szansę się tu przebić.

Drugą  ciekawą opcją jest telefonia 2.0. Nowe zastosowanie telefonii dla spółek małych i średnich oparte na nowym modelu biznesowym. Główną rolę odgrywają usługi i aplikacje, a nie opłata za głos. Mamy tutaj kilku liderów na skalę Europy.

Trzeci obszar to zdecydowanie rodzimy rynek usług nawigacyjnych.

FEB: Na koniec. Kilka lat temu na łamach gazety wyborczej założył  się Pan, że Pplskiego Skype'a nie będzie. Czy pańskie stanowisko w tej sprawie uległo zmianie?

Zmieniłem całkowicie front. W tym momencie postawiłbym butelkę bardzo drogiego wina za tym, że taki produkt pojawi się w ciągu najbliższych 2-3 lat.  

FEB: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Maciek Wawruszczak
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie. Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookies. Zamknij