Logowanie:

Login:
Hasło:
Najbliższe kursy:
Nowi wykładowcy:

5 listopada 2009r - Spotkanie z Tomaszem Szpikowskim

5 listopada, w ramach współpracy Forum Edukacji Biznesowej z prof. Andrzejem Kaletą, mieliśmy przyjemność gościć Pana Tomasza Szpikowskiego, prezesa Agencji Pracy Tymczasowej Work Service.


Jako absolwent naszego Uniwersytetu, Pan Tomasz Szpikowski bardzo chętnie opowiedział o początkach imgp1449.minipomysłu na biznes. W czasie studiów bardzo aktywnie uczestniczył w życiu naszej uczelni. W związku z wieloma ofertami pracy, które firmy kierowały do studentów za pośrednictwem samorządu, postanowił zająć się wyłącznie nadzorowaniem tej kwestii. W Domu Studenckim Ślężak powstało biuro, które już po paru miesiącach okazało się zbyt małe. Razem z najbliższymi kolegami i kapitałem 4 tys. PLN postanowił otworzyć działalność gospodarczą, mającą na celu pośredniczenie między pracodawcą, a studentami, poszukującymi pracy tymczasowej. W ówczesnej sytuacji, kiedy na rynek polski wchodziły największe sieci supermarketów, oferty, jak i zainteresowanie pracą przerosło jego najśmielsze oczekiwania.

Dziś Work Service to ok. 12 tys. pracowników na terenie całego kraju i kapitał na poziomie    560 mln PLN. Od 1 września do spółki wprowadzono profesjonalny zarząd; niedawno przeprowadzono także restrukturyzację firmy. Jak mówi Tomasz Szpikowski, jego rola polegała na opracowaniu koncepcji oraz optymalizacji procesów zatrudniania. Kwestie związane z prowadzeniem, międzynarodowego dziś przedsiębiorstwa oraz udoskonalenia organizacji należało powierzyć fachowcom w tej dziedzinie. Okazuje się, że powstają tu konflikty ideologiczne pomiędzy właścicielem i managerem, których rozwiązanie nie należy do zadań łatwych. Często ostatnie słowo należy do managera, przyznaje pan Tomasz, gdyż on wie najlepiej jakie decyzje strategiczne będą zapewniały firmie wzrost.

imgp1466.miniIdeą Work Service jest szeroko pojęty outsourcing. Firmy z całej Europy zlecają spółce znalezienie odpowiedniego personelu. Główną branżą jest sektor motoryzacyjny, ale z usług korzystają przedstawiciele prawie każdej branży, w której występuje zapotrzebowanie na dużą liczbę pracowników. Tajemnicą sukcesu w usługach pośrednictwa pracy i outsouricngu są, według Tomasza Szpikowskiego, dwa podstawowe czynniki: mobilny i lekki biznes oraz zastępy doskonałych handlowców. Work Service to jedna z niewielu firm na polskim rynku, która nie posiada siedziby głównej lub choćby większego biura. Najważniejszą częścią firmy jest ogromna baza danych. Biznes jest zorientowany w 100% na klientów, dlatego w miastach spotkać możemy jedynie biura pośrednictwa pracy, zaś do klientów biznesowych przedstawiciele Work Service udają się osobiście. Handlowcy to z kolei, według Tomasza Szpikowskiego, największy skarb firmy. Potrafiąc sprzedać wszystko zapewniają stałe dochody. Do 2007 roku firma wykorzystywała jedynie cash flow, nie zaciągając żadnych długoterminowych zobowiązań. To był fenomen oraz niewątpliwie czynnik przyciągający współpracowników. Spółka zobowiązywała się do wykonania powierzonych zadań za mniejszą kwotę, ale z płatnością do 7. dnia miesiąca. W skutek tego wypłaty dla pracowników zawsze były możliwe na czas i nigdy nie utracono płynności. Sprawdzianem był dla spółki ubiegłoroczny kryzys. Większość branży, z którymi jest powiązana przeżyło bardzo głęboką recesję. Okazało się jednak, że lekarstwem na to załamanie jest outplacement, w którym Work Service wręcz brylował. Powodzeniem było m.in. znalezienie innego zatrudnienia dla ok. 2 tys. osób zwolnionych z fabryki Opla w Gliwicach.

Jednym z projektów, w który Work Service mocno się ostatnio zaangażował, było składanie pudełek dla imgp1473.minioperatora pewnej sieci telefonii komórkowej. Niepokojący wydaje się być fakt, dzięki któremu Work Service jest tu bezkonkurencyjny. Okazuje się, że arbitraż płacowy dla Polaków jest na tyle korzystny, że nie są w stanie nas przebić nas nawet Chiny...

Work Service to przykład na to, jak najprostszy pomysł może okazać się rewelacyjnym pomysłem na biznes i osiągnąć międzynarodowy sukces. Dziś firma ma swoje gałęzie w wielu krajach europejskich, m.in. w Niemczech, Czechach, Wielkiej Brytanii, Rosji czy Holandii. Dla nas wszystkich to wskazówka, że nawet z niewielkim kapitałem i bez dużego zaplecza można osiągnąć sukces!

Paweł Maleńczak

Komentarze mediów:

www.tuwrocław.pl - Strategie przedsiębiorstw w praktyce

Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie. Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookies. Zamknij