Logowanie:

Login:
Hasło:
Najbliższe kursy:
Nowi wykładowcy:

19 maja 2009r - Spotkanie z Sergiuszem Najarem

imgp9132.mini19 maja gościem Forum Edukacji Biznesowej był Sergiusz Najar, który od wielu lat działa w międzynarodowym biznesie, zajmując wysokie stanowiska, głównie w instytucjach finansowych. Pan Sergiusz zgodził się przerwać na kilka godzin kampanię wyborczą do Europarlamentu, w której brał udział, aby spotkać się ze studentami i opowiedzieć o wielokulturowości, z którą niejednokrotnie przyszło mu się spotkać na drodze kariery. Spotkanie miało na celu pomóc zrozumieć różnice dzielące nas Polaków od innych nacji, a także pokazać w jaki sposób sobie z nimi radzić.


Po krótkim wprowadzeniu do tematu kultury organizacyjnej, nasz gość na przykładzie własnej kariery pokazał jak często można spotkać się w codziennej pracy z problemem wielokulturowości. Już po studiach Sergiusz Najar trafił do UNESCO, gdzie zajmował się problemem analfabetyzmu wtórnego. Jak stwierdził, mimo iż praca wymagała od niego kontaktu z ludźmi z różnych krajów, nie był to dla niego wtedy problem, gdyż wystarczyła znajomość języków obcych, by wykonywać swoje obowiązki. Jednak jego kariera szybko potoczyła się dalej. Po kilkunastu latach, problem różnicy kultur okazał się dużo bardziej istotny, kiedy nasz gość objął stanowisko dyrektora w Banku Handlowym (późniejszym Citibanku). Jak się okazało, jego najbliżsi współpracownicy pochodzili z kilkunastu różnych krajów, a od nawiązania dobrego i przyjaznego kontaktu mogło zależeć wiele decyzji dotyczących samego banku. Jak powiedział Sergiusz Najar, takie sytuacje uczą pokory. Pozwala to zrozumieć, że nie zawsze to Polacy są najmądrzejsi, a polskie zwyczaje i przyzwyczajenia najlepsze.

Jak się później okazało w przypadku Pana Sergiusza, był to tylko wstęp do tego co czekało go w kolejnym etapie jego kariery. Podejmując pracę jako dyrektor Citibanku w Republice Czeskiej, z jego otoczenia zniknęli Polacy, a pojawiła się wielokulturowa mieszanka z całego świata. Najwyższe stanowiska oprócz Najara obejmowali Czesi, Amerykanie, Hiszpanie, Nowozelandczycy, a także specjaliści z Azji i Ameryki Południowej. Natomiast podwładnymi byli przede wszystkim Czesi. Dzięki pobytowi i pracy w Czechach, nasz gość nauczył się kilku zasad, które starał się przekazać uczestnikom spotkania.

Oto kilka z nich:

1. Ucz się języka - wszyscy zdajemy sobie sprawę, że język jest najważniejszą formą komunikacji i to właśnie on jest podstawą komunikacji. Nasz gość stosował własną zasadę, dzięki której dziś porozumiewa się w pięciu językach obcych. Znajdując się w nowym miejscu w ciągu pierwszego miesiąca należy nauczyć się podstawowych zwrotów w języku danego kraju. W ciągu 3 miesięcy od przyjazdu powinniśmy umieć składać proste zdania, zapytania, rozumieć łatwe zwroty, oraz wyłapywać sens tego co inni starają się nam przekazać. Idąc dalej, wg Sergiusza Najara, po 6 miesiącach należy mówić i porozumiewać się bez przeszkód w danym języku. Oczywiście nie musi być to poziom native speakera, bo jak stwierdził nasz gość, wystarczy znajomość 800 słów w danym języku, aby spokojnie się w nim porozumiewać.

2. Nie kieruj się stereotypami - należy samemu wyrobić sobie zdanie na temat danej społeczności. imgp9152.miniNie wolno nam kierować się uprzedzeniami wykreowanymi przez innych ludzi, gdyż rzeczywistość bardzo często okazuje się zupełnie inna.

3. Nie bądź ignorantem - podobno jest to przypadłość Polaków, którzy uwielbiają wychwalać swój kraj i zwyczaje. Jak twierdzi Pan Najar, nikt nie chce słuchać o tym, że u nas jest lepiej, fajniej i bardziej dochodowo. Należy dostosować się do otaczającej rzeczywistości, mając świadomość tego, że często jest się w niej gościem, któremu nie wypada krytykować. Natomiast w pracy należy otworzyć się na nowe pomysły i idee, które niekoniecznie są powszechnie wykorzystywane w naszym kraju. Zamykanie się na nowe rzeczy i ograniczanie się do tego, co znamy z własnego podwórka, często potrafi być zgubne.

Na zakończenie nasz gość odpowiedział na kilka pytań dotyczących swoich doświadczeń oraz napotkanych problemów związanych z różnicami kulturowymi wśród współpracowników, a także klientami. W odpowiedzi na pytania mówił również o swoich doświadczeniach związanych z wprowadzaniem na czeski rynek mBanku.

Być może w przyszłości będziemy mieli jeszcze okazję wysłuchać Sergiusza Najara, którego wiedza i doświadczenie są zbyt duże, by choć w minimalnym stopniu przekazać je w trakcie półtoragodzinnego spotkania.

Tomasz Serwotka

Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie. Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookies. Zamknij